Wat is een talent hebben? Ergens goed in zijn?
Ja én nee.
Talent gaat over iets kunnen, maar vooral ook over iets leuk vinden. En liefst tegelijkertijd. Een talent herken je aan het gevoel van ‘flow’ dat je krijgt als je de tijd vergeet tijdens een activiteit.
“Ok, daar willen we een game over. Go!”
Fien de Tijdreiziger – Een educatieve game voor groep 7/8
De kaders:
- Voor de hele groep 8 klas
- In de vier bibliotheekfilialen in Zwolle
- 1 uur lang
- Met (zo makkelijk mogelijke) begeleiding door
een bibliotheek medewerker - Spreekt tot de verbeelding
- Heeft met boeken en lezen te maken
- Lekker creatief!
Budget: keep it simple
Ieder heeft andere talenten
Belangrijkst is dat leerlingen zelf kunnen kiezen wat ze doen tijdens het spelen van de game. Hoe kan je anders doen wat je leuk vindt? Maar het is niet anything goes, dus de game moet ruimte geven binnen vaste kaders. We besloten een game te maken bestaande uit opdrachten in verschillende categorieën; speuren, puzzelen, dichten, illustreren, versieren. Genoeg variatie om keuzeruimte te geven, genoeg kader om beheersbaar te zijn. Ook zetten we zoveel mogelijk de bieb zelf in bij het vormgeven van de spellen. Bijvoorbeeld dichtopdrachten met als bronmateriaal afgeschreven bibliotheek boeken.
Alle opdrachten samen leiden naar één einddoel; een mooi vormgegeven laatste bladzijde in het boek van Fien. Om Fien haar avonturen te helpen herinneren. Dit verhaal over Fien is de rode draad in de game. Fien is een avontuurlijke leeftijdgenoot van de spelers, die in de tijd op reis gaat en mooie avonturen beleeft. Haar verhaal start in het klaslokaal voorafgaand aan het bibliotheekbezoek, in de vorm van een interactief verhaal op het digibord. De leerlingen helpen Fien keuzes maken en geven zo haar verhaal en persoonlijkheid mede vorm.
Het maximale eruit halen
Keep it simple, was de opdracht. Maar zorg wel dat het de fantasie prikkelt en leerlingen meeneemt in het verhaal.
We ontwikkelden een illustratieve stijl bij de game die past bij de thematiek van boeken en avontuur, en die op veel manieren in te zetten was bij het vormgeven van de werkbladen, stickers, boek illustraties en andere game onderdelen die we ontwierpen voor de game.
Het resultaat is doeltreffend, van begin tot eind bij het concept passend en… simple 🙂
Testen, testen, testen
Ontwerpen is 1.
Uitvoeren is 2, 3 en de rest.
Een game ontwerpen betekent dus testen, testen, testen. Eerst maakten we een heel simpele versie van de game. Snel testen & weten wat níet werkt geeft input voor een pilotversie van de game. Vervolgens produceerden we pas alle definitieve illustraties en ontwerpen, en gingen schoolklassen in de kinderboekenweek creatief en speels op tijdreis in de bieb in Zwolle.
Fien de Tijdreiziger
Het resultaat is een hybride project, bestaande uit een interactief en geïllustreerd (online) boek, een mysterieuze digitale uitnodiging en op locatie in de bibliotheek speuropdrachten, puzzels en creatieve opdrachten over dichten en ontwerpen.
Met Fien de Tijdreiziger!