Heb jij een boodschap die uitgelegd moet worden aan je doelgroep? Dan is een explainer animatie een perfecte tool om hierbij in te zetten. Deze video’s zijn erg populair en kunnen de conversie op je site een flinke boost geven. Waarvoor je ze kunt gebruiken? Nou, voor best veel. Een explainer video is een ideaal middel om snel, helder en laagdrempelig informatie te communiceren. Daarmee komt je bedrijf, product of dienst goed voor de dag!
Explainer animatie.. leg eens uit?
Maak het onzichtbare zichtbaar
Met animatie maak je het onzichtbare zichtbaar. Door een product letterlijk door te lichten geef je op een creatieve en unieke manier inzicht aan de kijker. En door met beeldtaal te werken kun je ook abstracte thema’s heel tastbaar en zichtbaar maken bij je doelgroep. Zo vertel je een aansprekend verhaal over jouw product of dienst en gaat het leven bij je doelgroep.
Animatie is lang houdbaar
Als je wel eens een video hebt laten maken voor je bedrijf dan ken je dit probleem wel. Die ene medewerker die prominent in beeld is, werkt inmiddels niet meer voor het bedrijf. Of het kantoor heeft inmiddels een make-over gehad. Als je animatie inzet, kom je dit soort problemen een stuk minder tegen. Animatie is lang houdbaar en past perfect bij de huisstijl van je bedrijf.
Beter zichtbaar met explainer animatie
Behalve een verbetering in je conversie, biedt een explainer video nog meer voordelen. Bezoekers blijven meestal langer op je site als je er een explainer animatie hebt staan, wat een reden is voor Google om je hoger te plaatsen in zijn zoekmachine. Maar je kunt met een video natuurlijk ook gebruikmaken van het enorme bereik van YouTube.
Soorten explainer animatie
Stel, je bent overtuigd van de meerwaarde van explainer animatie. Maar wat voor soort content kun je eigenlijk allemaal in deze videovorm gieten? Hieronder zie je voorbeelden van de meest voorkomende types explainer animatie:
Optie 1: Productvideo
In een productvideo kun jij precies uitleggen – door het te laten zien – wat jouw product of dienst kan betekenen voor de kijker. Op welke manier kan jouw product het leven van de gebruikers comfortabeler, leuker of makkelijker maken?
Voorbeeld;
Optie 2: How-to video / instructievideo
Klanten verwachten dat je jouw product op een leuke, mooie en gemakkelijke manier aan ze uitlegt. Handleidingen worden nauwelijks nog gelezen, mensen willen video. Met een instructievideo speel je perfect in op deze behoefte. De gebruiker hoeft alleen maar op play te klikken, of het nu op de PC, tablet of mobiel is.
Voorbeeld;
Optie 3: Visie- of bedrijfsvideo
Simon Sinek zei het met de legendarische woorden “start with why”. Klanten hebben tegenwoordig keuze uit een veelheid van producten en diensten. En ze baseren hun keuze meer en meer op het grotere verhaal dat jij als bedrijf uitdraagt. Meer dan ooit is het dus belangrijk om je als bedrijf te onderscheiden met je visie. En om deze op een goede manier uit te dragen. Animatie is een perfecte tool om jouw visie voelbaar te maken bij je doelgroep. Zo creëer je met een explainer animatie een optimaal imago voor je bedrijf.
Voorbeeld;
Optie 4: Concept of trend uitleggen
Spelen er in jouw branche trends waar je niet omheen kan? Of waar je juist op in wil spelen? Dan kan het slim zijn het gesprek hierover te claimen door er jouw verhaal over te vertellen. Leg bijvoorbeeld uit welke stappen jouw bedrijf zet op het gebied van duurzaamheid of diversiteit. Of leg de context uit waarbinnen jouw product de perfecte oplossing is voor een complex probleem.
Voorbeeld;
Optie 5: Een verborgen verhaal vertellen
Vaak gaan er onder de oppervlakte van de werkelijkheid prachtige verhalen schuil. Animatie is erg geschikt om deze verhalen te ontsluiten. En daarmee de wereld mooier en betekenisvoller te maken.
Voorbeeld;
Ok, we zijn dol op verhalen vertellen. Nog een voorbeeld;
Laat een explainer animatie maken
Met een explainer animatie kun je in korte tijd je boodschap communiceren op een aansprekende manier. Met zo’n video bouw je aan je merkidentiteit (branding), maar ook aan je reputatie en de vertrouwensband met je klanten. Daarnaast vergroot je je online zichtbaarheid en verbeter je de conversie op je website. Meer redenen heb je niet nodig om met explainer video’s te gaan werken. Toch?